A Hirdi „Napsugaras Ősz” Asszonyklub 2016.évi Kirándulása

Az idén is a tagsággal egyetértésben klubvezetőnk háromnapos kirándulást szervezett a Közép-Dunántúlra.  Május 10-én reggel 6 órakor indultunk Székesfehérvár felé egy új MAN /53 fős/ autóbusszal. Idegenvezetőnk idén is klubtársunk férje Szücs János volt. Írásomban sokszor idézek az általa összegyűjtött történelmi adatokból. Siófok után a Mezőföldön áthaladva értünk el utunk első állomására Székesfehérvárra. A várost Géza fejedelem és Szent István király alapították. Sokáig az ország fővárosa volt. Itt koronázták, eskették és temették el a királyi család tagjait. 1030-tól -1540-ig 38 királyt, 39 királynét koronáztak itt. 15 uralkodót pedig itt is temettek el. Itt őrizték a koronázási jelképeket is. Belvárosi sétánkon először a Süttői márványból készült Országalmát láttuk, majd a koronázási Bazilika romkertjét. A belváros kiemelkedő műemléke a Hiemer ház, mely három középkori lakóház egybeépítésével jött létre. Ezután a Nepomuki Szent János templomot és annak sekrestyéjét néztük meg, melynek berendezését Pálos szerzetesek faragták 1764 és 67 között. Európa egyik legszebb sekrestye bútorzata látható itt.  10 óra közeledtével felkerestük a város egy nagyon kedvelt különlegességét az Órajátékot. Az órajáték figurái a magyar történelem olyan királyi személyeit sorakoztatja fel, akiknek nevéhez legendák fűződnek.  A város másik érdekessége az Országház téren látható virágóra, melyen még a napi dátum is virágokkal van kirakva.

1. századi nevezetesség a Bory vár. Bory Jenő szobrász és építőmester építette saját tervei alapján. Építésvezetője egy tót pallér és kőműves volt néhány egyszerű munkással. 1923-1959-ig Bory Jenő haláláig épült. A várban két torony, 30 kisebb helyiség, 3 műterem, mindenütt szobrok, képek, műtárgyak és régiségek láthatók.

Innen Martonvásárra vitt az utunk. A Brunszvik kastély nevezetessége, hogy 1800-ban és 1801-ben is itt vendégeskedett a nagy Osztrák zeneszerző Ludvig von Beethoven. A kastélyban ma emlékére múzeum van, a másik felében működik a Magyar Tudományos Akadémia Mezőgazdasági Kutatóintézete. Parkjában csónakázó tó és csodálatos öreg fák találhatóak /erdei fenyők, égerfák, tölgyek, bükk, nyár juhar stb/ 1960. óta a parkban szabadtéri emlékhangversenyeket rendeznek.

Etyek: A Korda Sándor filmstúdiót néztük meg egy fiatal vezető kíséretében, aki nagyon jó hangulatú vezetéssel kísért végig bennünket. Először New York utcáin jártunk, ami a fényképek tanúsága szerint igen jól sikerült. Utána a filmezés történetét mutatta be szemléletesen a kezdetektől napjainkig. Láttuk a „Magyar vándor”c. film jelmezeit, az Üveg Tigris lakókocsit, és jó néhány filmes trükk szereplői  is lehettünk.

Tatabánya: A három csillagos „Árpád Hotel”-ban szálltunk meg, két ágyas fürdőszobás elhelyezéssel és háromfogásos vacsorával fejeződött be az első napunk.  Svédasztalos reggeli a szálloda éttermében, majd irány a város egyik nevezetessége az M1-es útról is jól látható „TURUL” szobor. A város feletti hegyen áll a vörösrézből készült szobor, melyet  a honfoglalás emlékére állítatták 1907-ben.A Turul /Kerecsen sólyom/ a magyarság ősi jelképe a madár szárnyfesztávolsága 14,8 m és egy 12,5 m hosszú Árpád kardot tart a karmai között, fején a magyar korona csillog a napsütésben. A szobortól nem messze található a „Szelim lyuk” bejárata. A barlang a kőkor emberének volt a lakhelye. A régészek az ősember szerszámait és a leölt állatok csontjait találták meg itt. A barlang különleges természeti képződmény, felül egy 7 m széles kürtő a felszínen körbejárható. A barlang előtti részről csodálatos kilátás van a városra.

Vértesszőlős: Kőbányájában találtak meg a „Vértesszőlősi előember” /Samu/ koponyájának tarkócsontját és néhány gyermek fogat. A szabadtéri múzeumban láttunk még megkövesedett emberi és állati lábnyomokat is.

Tata: A vizek városa /két nagyobb tó és 100-nál több forrás/Itt városnéző kisvonatra szálltunk az egy órás út alatt végig jártuk a város nevezetességeit. Öregtó, Cseke tó, vár, óratorony, Cifra malom Eszterházy kastély és parkja, kálvária domb, romai katolikus templomot. A kisvonat választás nagyon jó ötlet volt mivel ennyi mindent megnézni gyalog sem időnk sem erőnk nem lett volna.

Komárom a 19. században három részben földalatti kazamata erőd épült itt I. Ferenc császár rendeletére. A „Csillag” a „Monostori” és az „Igmándi” erőd. Mi a Monostori erődöt jártuk végig egy nagyon felkészült, nagy tudású idegenvezetővel. Sok érdekeset láttunk és hallottunk a katonaéletről a Monarchia idejéből és a későbbi időkről is, amikor a szovjet hadsereg lőszerraktárnak használta az erődöt vandál kezük nyoma ma is látszik. pl-ul a 80 db. vörös mészkő ló etető vályúból csak 9 db. maradt meg, mert a többit leverték, hogy a lőszeres ládák elférjenek.

Komárno: „Révkomárom „itt született Jókai Már és Lehár Ferenc”. A vár híres védője Klapka György, aki az 1848-49-es Szabadságharcban védte a várat és katonáinak szabad elvonulást alkudott ki. Kb. két órás belvárosi sétát tettünk a város sétáló utcáján, megnéztük a  sétáló utcából nyíló Európa teret, mely szebbnél-szebb felújított épület együttesből áll. Utána fagyiztunk és megkóstoltuk a finom Szlovák sört is. Vacsora ismét a szállodában, majd utána megnyitották számunkra a konferencia termet, ahol az otthonról hozott süteményekkel és italokkal kínáltuk egymást. Jó hangulatú beszélgetésre és egy kis közös éneklésre is sor került.

Reggeli után már hazafelé fordultunk, de még ezen a napon is sok látnivaló várt ránk.

Csákvár: Az Eszterházy kastély parkjában néztünk körül. A kastély ma kórház.

Iszkaszentgyörgy: A község neve számomra és a klubtársak többsége előtt is ismeretlen volt eddig, pedig itt is csodálatos dolgokat láttunk és hallottunk. A településen egy Amade-Bajzáth-Pappenheim kastély található, melyet 1735-ben kezdtek el építeni és folyamatosan épült és szépült a II. világháború végéig. Ekkor sorsa ugyan az lett, mint a többi kastélynak, tulajdonosait elűzték és itt kapott helyet Községi Tanács, Rendőrség, Vegyesbolt, Patika az egyik szárny ma is iskola, de voltak benne szolgálati lakások is. 1985-ben elkezdték a kastély restaurálását mivel addigra már a mennyezetek is több helyen leomlottak. Napjainkban egy fin származású galéria tulajdonos Ari Santeri Kupsus bérli a kastélyt a Magyar Államtól. Azóta a patinás falak megteltek bútorokkal, festményekkel és élettel. Múzeumot hozott létre, kiállításokat, koncerteket szervez, művészeket lát vendégül. Kapcsolatot ápol az élő örökös Gróf hölggyel, aki tavaly a kastélyban ünnepelte 95 születésnapját.  Ari Úr leutazott Budapestről és ő vezetett végig a kastély látogatható részein. 1999 óta él Magyarországon már szépen beszéli a magyar nyelvet.  Nagyon nagy odaadással, felkészülten ismertette a kastély történetét az 1700 évektől napjainkig. A két órás kastélyban eltöltött idő nagyon rövidnek tűnt.

Tihany: másfél órás szabad program következett, mindenki belátása szerint megnézhette, a skanzent, az Apátságot, a parkot stb. Utána komppal keltünk át a Balatonon.

Utolsó állomásunk az Andocsi kegytemplom látogatása volt. A templom plébánosa Tamás atya már várt bennünket, maga ismertette templom történetét a berendezését és a Csodatevő Mária szoboröltöztetésnek módját is.  Végül megnéztük a Mária ruhák múzeumát is. A kegyszobrot 1747 óta öltöztetik, jelenleg két hetenként. A szobornak 2000-ben 240 ruhája volt, de a ruhatár azóta is bővül. Csodálatos népművészeti hímzések, csipkék stb. alkalmazásával készült ruha csodák, melyek mind fogadalomból készültek a világ különböző részeiből is érkeztek és érkeznek. A templomtól és kirándulásunk utolsó felejthetetlen helyén egy szép énekkel búcsúztunk.

Este nyolc óra után érkeztünk haza. Az idei kirándulásról is úgy tértünk haza, hogy sokat láttunk, sok mindent megismertünk és jól éreztük magunkat ebben a három napban. Igaz kicsit elfáradtunk, de azt már rég kipihentük.