KIRÁNDULTUNK

Klubunk idén is háromnapos kirándulás szervezett június 10-12-ig. Reggel 6 órakor indultunk. Első megállónk:

Kiskunhalas: A halasi csipke hazája. Megnéztük a csipkemúzeumot, és bemutatták a csipkevarrását is. Ma már „Hungarikum”-nak számító halasi csipke szülőanyja Markovits Mária volt, aki a kézműves műhelyt alapította 1902-ben, melyben a csipkevarok Dékáni Árpád tervei alapján készítették a csipkéket. Mára kb. 70 féle öltéstechnikával dolgoznak a csipkevarrók. Egyiptomból hozatott pamut cérnát használnak munkájukhoz. 1934 óta minden darabban megtalálható motívum egy „kis hal” ez a védjegyük. A csipkék több világkiállítás nagydíjait kapták meg. Országunkba látogató sok híres ember kapott már halasi csipkét ajándékba és ez a szokás még ma is él. Ezután egy kis városnézés következett. Egy kedves lokálpatrióta szegődött mellénk és büszkén mutatta meg a város főterét, és mondta meg, hogy melyik cukrászdában finomabb a fagyi, ami a nagy meleg miatt nagyon jól esett.

Ópusztaszer: Nemzeti Történelmi Emlékhely. Anonymus szerint a honfoglaló magyarok itt tartották az első országgyűlést. Az emlékpark főbb látnivalói: Árpád emlékmű körülötte az Árpád házi uralkodók mellszobra. /Géza fejedelemtől-III. Andrásig/ A középkori monostor romjai, szabadtéri néprajzi múzeum, és a Feszti körkép. A néprajzi múzeum a Délalföld népi építészetét mutatja be. Láthattunk tanyasi iskolát, szélmalmot, terménydarálót, amit szintén a szél hajtott /szélmalom kicsibe/, iparos műhelyt, szatócsboltot, halász házat és régi mezőgazdasági gépeket. A néprajzi múzeum felügyeletét ellátó dolgozók a környék népviseleti ruháit hordták. Amit még csodálattal néztünk meg, az a „Feszti Körkép” Feszty Árpád és festőtársai hatalmas panoráma képe, amely a magyarok bejövetelét ábrázolja 1800m2 felületen. A képrestaurálást követően került az emlékhelyre egy hatalmas kör alakú épületbe.

Mórahalom: Megérkeztünk szállásunkra a négycsillagos „Hotel Colosseum”-ba. Elfoglaltuk szobáinkat és utána ki próbáltuk a gyógyfürdő kínálta lehetőségeket 20 óráig.

Szeged: Főtere a Széchenyi tér /ellentétben a pécsivel, ami csupa kő/ itt minden zöld hatalmas platánok, magnóliák, tiszafa és páfrányfenyők alatt pihenhet meg a sétáló. A szobrok körül színes virágok. A Kárász utcán végig sétálva az egyetem előtt megnéztük a zenélő szökőkutat, majd a fogadalmi templomot. A templom körül már elkezdődött az augusztusi „Szegedi Szabadtéri játékok” előkészítése. A városközpont gyalogos bejárása után felültünk a városnéző kisvonatra is, amivel a messzebb eső látnivalókat is megnézhettük. A városnézés fáradalmait ismét a mórahalmi gyógy és élményfürdőben pihenhettük ki 22 óráig.

Harmadik nap reggel 8 órakor indultunk Szabadkára kicsit nehézkes határátkelés után, irány a szabadkai piac. Sokat nézelődtünk és egy keveset vásároltunk is. Délután városnézés: Először a Szerb Ortodox templomot néztük meg. Ikontára az ortodox barokk festészet ritka példánya. Utána séta a belvárosban, ahol az épületek nagy része Zsolnay kerámiával vannak díszítve pl. a Magyar Konzulátus, a Reichl palota több épület a korzó környékén. Az 1910-ben épült városháza és végül a zsinagóga épülete, amelyet csak kívülről láthattunk, mert kívül-belül renoválás folyik. Nagyon szép a város főtere is, fák, virágok, szökőkutak és pihenőpadok melyeket többször igénybe is vettünk.