Új buszok a 13-14-15-ös vonalon,

januártól várható a város közlekedésének gyökeres átszervezése

 

Én is csak szüleim elmondásából tudom, hogy Vasas és Pécs között elsőként  megjelenő közösségi szállítást egy Bódog nevű vállalkozó végezte a ’40-es évek végén. Majd megjelentek a fapados „nylon” buszok, a Csepel alvázra szerelt bódés buszok. Érdekességük volt, hogy a kifelé nyíló ajtó nyitásával hajlott le az a rácsos vaslépcső, amely segítette a felszállást, és az irányjelzője egy az oldalfalból kipattanó piros lapocska volt. Az ’50-es évek végén, a ’60-as évek elején a vasasi buszok a Széchenyi térről, a Nagy Lajos Gimnázium előtti megállóból indultak. Ez az indulási pont az évek során egyre inkább a város széle felé tolódott ki. Indultak buszok a vasútállomásról, a 48-as térről, a Zsolnay mauzóleum bejáratától és végül napjainkig a Budai állomásról. Az utazás a vasasi-somogyi-hirdi lakók számára ezáltal nehézkesebbé vált, a városközpont már nem volt közvetlenül elérhető, át kellett szállni, a megállókban eltöltött várakozási idő megnőtt és az utazási költség is drágább lett, hiszen két vonaljegyet kellett vásárolni a belvárosba jutáshoz. Ez az állapot napjainkig konzerválódott. Ez sok bosszúságot okoz még ma is a naponta utazóknak. Senki nem szeret esőben, szélben, hófúvásban várakozni. Némileg javított a helyzeten, hogy megépült a Tesco áruház, így már egy lekésett busz utáni várakozás idejére be lehet húzódni melegebb helyre, korábban csak a már lebontott sarki kocsma adott menedéket.

Az utasok helyzetét még tovább súlyosbította, hogy a város buszállománya elöregedett, a város anyagi helyzete is válságosra fordult. Köztudott, hogy még a szocialista városvezetés idején a város buszait eladtál egy cégnek, majd visszabérelték. Az eladási tranzakció következménye volt, hogy a városnak kb. 1 milliárd forint áfa fizetési kötelezettsége keletkezett. Ennek rendezése nem történt, nem történhetett meg, így az adóhivatal lefoglalta a buszokat. Ezekkel a lefoglalt, öreg, üzemképtelen buszokkal kellett fenntartani egy nagyváros mindennapi közlekedését. Nem volt könnyű feladat. Mindennaposak voltak a késések, járatkimaradások. Az állam ez évben átvállalta a város adósságának 70%-át és további jelentős anyagi segítséget nyújtott, így megnyílt annak lehetősége, hogy a város tömegközlekedését fokozatosan megújítsa a városvezetés.

Ennek jelei már láthatóak.  Egyre többször találkozhatunk a város utcáin az új, korszerű Credo buszokkal, amelyek lassan leváltják a jó öreg Ikarusokat és Mercedeseket. Október 17-én a Budai vámnál egy sajtótájékoztató keretében adta át a város a forgalomnak azt az 5 db. Credo City Econell típusú szóló járművet, amelyek kifelezetten a 13-14-15-ös vonalakon fognak járni. Ezzel már 35 új busz szolgálhatja a város közlekedését és várhatóan januárban újabb 5 db. hazai gyártású, Volvo típusú csuklós busz is meg fog érkezni.

Ezek a buszok korszerű motorral, légkondicionálóval vannak ellátva, az alacsony padlója miatt könnyű a le- és felszállás, a kihúzható feljáró segítségével babakocsival, kerekes székkel is könnyedén használhatóak. Takarékos fogyasztásuk, alacsony szerviz költség igényük miatt gazdaságosak. A belső terük rendkívül tágas. A buszokat felszerelik GPS-el, hangos tájékoztató rendszerrel, a rongálásokat megelőző kamera-rendszerrel és elektronikus kijelzőkkel. Nem elhanyagolható tény, hogy a járműveket a győri székhelyű Kravtex Kft. gyártja, így hazai embereknek ad munkalehetőséget.

A járműpark megújítása elengedhetetlen ahhoz, hogy a város tömegközlekedése korszerűbb, az utasok igényeit mind inkább kiszolgáló legyen.  A szakemberek további átfogó, a város egész közlekedését megújító változtatásokat terveznek. Ezek a változtatások mind a buszvonalak átszervezését, mind a menetrendek megváltoztatását érintenék. A hónapok óta tartó előkészítő szakmai munka jó ütemben halad. A Tüke Busz Zrt. és a Pécs és Térsége Közösségi Közlekedéséért Egyesület lelkes, fiatal szakemberei már kialakítottak egy „fonódó” közlekedési rendszert, amely alapjaiban kívánja javítani a város tömegközlekedését.

Már a járatok útvonalának tervezésekor nyomatékosan kértem, hogy olyan útvonalterveket készítsenek, amelyek lehetővé teszik a peremkerületi városrészek lakóinak a városközpontba történő közvetlen bejutást. Kértem, hogy a tervezet kialakításának folyamatába vonjanak be illetve folyamatos tájékoztatást kértem. Ezáltal a helyi lakosság kívánságait, érdekeit mind inkább figyelembe tudják venni és ennek hozadékaként remélhetőleg egy utasokat jobban kiszolgáló útvonal hálózat és menetrend fog majd életbe lépni. Mind a Tüke Busszal mind az egyesülettel sikerült jó kapcsolatokat kialakítani és igyekeznek a felmerült kívánságokat teljesíteni.

 

Kérem, hogy a következőkben leírtakat még ne vegyék „készpénznek”, mert még elképzelhetőek változások. Nagyon sokan érdeklődnek nálam az új tömegközlekedés kialakításával kapcsolatban, ezért próbálom a jelenlegi elképzeléseket felvázolni. A város egész tömegközlekedésének átszervezését nem tudom itt most ismertetni, pusztán a Vasast, Somogyot és Hirdet közvetlenül érintő elképzeléseket érinteném. A végleges tömegközlekedési koncepciót rövid időn belül a Közgyűlés fogja tárgyalni, akkor válik véglegessé. Bevezetésének tervezett időpontja 2014. év első hónapjaiban várható.

A leglényegesebb változás lenne, hogy a Budai vámnál történő átszállás megszűnik, a 13-14-15-ös járatok a Főpályaudvarig közlekednek. További előny, hogy egy vonaljeggyel vehető igénybe az utazás.  Vonalak röviden:

 

13: Harangláb utca-Kenderfonó-Vasas-Somogy-Budai állomás-Zsolnay szobor-Főpályaudvar

13A: Kenderfonó-Vasas-Somogy-Budai állomás-Zsolnay szobor-Főpályaudvar

113: Harangláb utca-Kenderfonó- Budai állomás-Zsolnay szobor-Főpályaudvar

14: Petőfi-akna-Somogy-Budai állomás-Zsolnay szobor-Főpályaudvar

104:Petőfi-akna-Somogy-Budai állomás-Konzum áruház-Vásárcsarnok-Főpályaudvar-Uránváros végállomás (csak a reggeli csúcsidőszakban 2 db. járat)

15: István-akna-Somogy-Budai állomás-Zsolnay szobor-Főpályaudvar

15A: Somogy-Budai állomás-Zsolnay szobor-Főpályaudvar

 

Remélem a településeink lakói szívesen fogadják ezeket a változásokat és remélem végre elfelejthetjük a Budai állomáson ért rossz élményeinket.

 

 

Huba Csaba

 

 

 

 

Comments

comments